Lake Placid Blue var en metallisk finish från Fender, som officiellt blev tillgänglig som en anpassad färg på företagets gitarrer 1960. Finishen uppnåddes ursprungligen med en befintlig metallisk blå (inspirerad av Cadillac Brougham-billacken) förseglad med en akryllack topplack.
Lake Placid Blue är en ganska subtil nyans som skulle kunna beskrivas som en mörkblå. Färgens metalliska karaktär innebär dock att ändringar i ljusvinkeln kommer att lysa upp nyansens utseende ? potentiellt mycket betydande. LPB var tänkt att representera en blå sjö, och det var precis den typen av färg det var.
Vid sidan av Candy Apple Red är Lake Placid Blue fortfarande en av de mest kända och mest kända Fender-färgerna. Dessa två ytbehandlingar höll det ursprungliga konceptet med fantastiskt attraktiva metallicfärger vid liv under den längsta perioden efter 60-talet under CBS-eran.
Färger för vintage-inspirerade gitarrer
Efter stort arbete och omfattande studier av vårt laboratorium och tekniska avdelning har vi skapat färger för gitarrer för att troget återskapa tonerna av vintage Fender- och Gibson-gitarrer för att måla elgitarrer. De har baserats på originalprover från 50- och 60-talen. Tänk dock på att vintagegitarrfärger kan ha förändrats mycket under åren på grund av åldrandet av nitrocellulosalack och förändringar i märkena? egna färger. Därför kan två gitarrer färdiga 1960 med Fender-kortfärger se olika ut mellan dem eller i förhållande till en mer aktuell gitarr idag.
Nitrocellulosafärg i 500 ml burk
Om du vill måla din gitarr en perfekt finish och du har målningsutrustning (sprutpistol och kompressor) tillgänglig, är det bästa valet nitrocellulosalack på burk. Du får en högre prestanda till ett lägre pris och med målningsutrustning blir slutresultatet professionellt med mindre ansträngning. Det rekommenderas att späda produkten med vårt lösningsmedel för att justera viskositeten. För att appliceringen ska vara perfekt har vi två typer av lösningsmedel: det vanliga lösningsmedlet som används är Solvent Medium (art. nr. 48138 / N540423104), men för omgivningsförhållanden med luftfuktighet och temperaturer mer extrema kan vi använda Solvent Retard (art. nr. 48139 / N540425104) för att undvika att bubbla och blomma i finishen.
De optimala appliceringsförhållandena ligger mellan en temperatur på 15 och 25 °C och en luftfuktighet på 50 till 70 %. Den procentuella utspädningen beror på målningsutrustningen och dess konfiguration, men det rekommenderas att använda 10 till 20 % lösningsmedel. Den vanligaste pistoltoppen är 1,3 till 1,5 och kompressortrycket är cirka 2,5 till 3 bar.
Lake Placid Blue är en ganska subtil nyans som skulle kunna beskrivas som en mörkblå. Färgens metalliska karaktär innebär dock att ändringar i ljusvinkeln kommer att lysa upp nyansens utseende ? potentiellt mycket betydande. LPB var tänkt att representera en blå sjö, och det var precis den typen av färg det var.
Vid sidan av Candy Apple Red är Lake Placid Blue fortfarande en av de mest kända och mest kända Fender-färgerna. Dessa två ytbehandlingar höll det ursprungliga konceptet med fantastiskt attraktiva metallicfärger vid liv under den längsta perioden efter 60-talet under CBS-eran.
Färger för vintage-inspirerade gitarrer
Efter stort arbete och omfattande studier av vårt laboratorium och tekniska avdelning har vi skapat färger för gitarrer för att troget återskapa tonerna av vintage Fender- och Gibson-gitarrer för att måla elgitarrer. De har baserats på originalprover från 50- och 60-talen. Tänk dock på att vintagegitarrfärger kan ha förändrats mycket under åren på grund av åldrandet av nitrocellulosalack och förändringar i märkena? egna färger. Därför kan två gitarrer färdiga 1960 med Fender-kortfärger se olika ut mellan dem eller i förhållande till en mer aktuell gitarr idag.
Nitrocellulosafärg i 500 ml burk
Om du vill måla din gitarr en perfekt finish och du har målningsutrustning (sprutpistol och kompressor) tillgänglig, är det bästa valet nitrocellulosalack på burk. Du får en högre prestanda till ett lägre pris och med målningsutrustning blir slutresultatet professionellt med mindre ansträngning. Det rekommenderas att späda produkten med vårt lösningsmedel för att justera viskositeten. För att appliceringen ska vara perfekt har vi två typer av lösningsmedel: det vanliga lösningsmedlet som används är Solvent Medium (art. nr. 48138 / N540423104), men för omgivningsförhållanden med luftfuktighet och temperaturer mer extrema kan vi använda Solvent Retard (art. nr. 48139 / N540425104) för att undvika att bubbla och blomma i finishen.
De optimala appliceringsförhållandena ligger mellan en temperatur på 15 och 25 °C och en luftfuktighet på 50 till 70 %. Den procentuella utspädningen beror på målningsutrustningen och dess konfiguration, men det rekommenderas att använda 10 till 20 % lösningsmedel. Den vanligaste pistoltoppen är 1,3 till 1,5 och kompressortrycket är cirka 2,5 till 3 bar.